ABERDALE
Anglia 1947-49
Aberdale 98 ccm , 1947 |
Motocykle ABERDALE produkowane były w Aberdale Cycle Co. w Londynie. Wytwórnia powstała w 1919 roku, a jej głównymi produktami były rowery. Tuż przed II wojną światową niedługo po pewnych transformacjach w firmie powstał prototyp lekkiego motocykla na rowerowej ramie. Niestety wojna przerwała działania mające na celu wprowadzenia jego do produkcji. Tak też dopiero w 1947 motocykl ABERDALE ukazał się światu.
Aberdale HLM 996 |
Był to lekki motocykl napędzany jednocylindrowym silnikiem Villers Junior de Luxe o mocy 98 ccm. Osadzony był w typowej na ówczesne czasy ramie rurowej (rowerowej odpowiednio do tego celu dostosowanej) . Nie posiadał amortyzacji tylnego koła. Trapezowe zawieszenie przednie również było sztywne.
Posiadał za to małe hamulce bębnowe z tyłu jak i z przodu.
17to litrowy zbiornik paliwa (16:1 - benzyna/olej) umieszczony był między rurami ramy. Pod nim znajdowała się niestandardowa puszka narzędziowa.
Aberdale w pełnym rynsztunku |
Silnik ( jak i łańcuch) początkowo posiadał zdejmowalne osłony, jednak do sprzedaży dostarczany był goły co miało zmniejszyć jego koszty, a osłony sprzedawane były jako wyposażenie opcjonalne. Bordowy kolor osłon ze złotymi szparunkami dodawał elegancji. Z biegiem czasu w skutek miedzy innymi ceny i dość małego popytu zrezygnowano całkowicie z osłon. Zmieniono również kolor na czarny.
Silnik Villers JDL bez osłon |
Urządzenie włączające światła i prędkościomierz napędzane były z przedniego koła. Osprzęt kierownicy rozmieszczony był w prosty i wygodny sposób: dźwignia gazu z prawej strony, sprzęgło z lewej, dźwignie hamulców po obu stronach. Był też pewien haczyk trzymający sprzęgło oraz dekompresor.
Przemyślana i lekka konstrukcja pozwalała rozpędzić motocykl do prędkości około 60 km/h, co przy niskim apetycie na paliwo podnosiło jego walory i popularność.
W 1948 zaprezentowano nowy model oparty na silniku Villers 2F. Choć nowa rama nie odbiegała koncepcji rowerowej ( jak w poprzednim modelu) była wyjątkowo dobrze wykonaną rurową ramą kołyskową . Zbiornik wpasowany był między rury ramy, silnik posiadał osłony ochronne, posiadał również sztywne zawieszenie. Oświetlenie było zasilane bezpośrednio z koła zamachowego silnika przez magneto.
Produkcję motocykli ABERDALE zakończono pod koniec 1949 roku , wypuszczając na rynek mniej niż 2000 sztuk.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz