poniedziałek, 11 czerwca 2012

Moto story

WERNER

Francja 1897 - 1908

Werner 1897 - pierwszy "motocykl" z nazwy


     Rosyjscy emigranci przebywający we Francji - bracia Michel i Eugene Werner działający dotychczas w przemyśle kinematograficznym, od około roku 1896 zaczęli eksperymentować z rowerami do których przymocowywali silniki spalinowe. Pierwsze próby nie były zbytnio udane, lecz to ich nie zniechęciło. I tak w 1897 roku umieszczając silnik tuż nad przednim kołem osiągnęli to, czego od dłuższego czasu poszukiwali - rower napędzany jednocylindrowym, spalinowym, czterosuwowym silnikiem.


     Silnik projektu Hippolita Labitta ( De Dion-Bouton ) przymocowany był do główki ramy roweru; napęd przenoszony był poprzez skórzany pas bezpośrednio na przednie koło. To proste rozwiązanie początkowo zadowalające konstruktorów, okazało się dość niewygodne , a nawet niebezpieczne podczas eksploatacji.





    Wysoko podniesiony środek ciężkości oraz niemała jak na taki silnik pojemność (216 ccm) powodowała, że podczas jazdy przednie koło wpadało w uślizg, co w dalszej konsekwencji, bez konieczności głębszego tłumaczenia komukolwiek - upadku, co nierzadko kończyło się zapłonem rozlanego paliwa.



Werner - 1900 z silnikiem umieszczonym już w ramie

     W 1900 roku opatentowano nowy typ ramy rowerowej, w której w dolnej jej części zamontowano silnik. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę, gdyż taki system umiejscawiania silników pozostał do lat dzisiejszych.

Pierwszy silnik wpasowany w ramę rowerową. 1900 r.

     W tym samym czasie firma Werner podejmowała próby z produkcją własnych silników, zamiast kupowania ich od De Dion-Bouton, jak to miało miejsce poprzednio. 

Zapłon
Gaźnik

 

     Wykupienie licencji przez Motor Manufacturing ( MMC ) z Coventry ( Anglia )  doprowadziło do sprzedaży 1000 sztuk tej maszyny, co na ówczesne czasu było niemałym sukcesem.

Motocykl również otarł się o świat sportu wyczynowego.
Silnik nie posiadał sprzęgła, napęd bezpośrednio na koło tylne poprzez skórzany pas (łańcuch)
Pierwsze zastosowanie nazwy "motocykl"

 

W 1903 roku zaprojektowano pierwszy silnik widlasty o pojemności 500 ccm. 

Logo firmy

 

W 1908 roku umierają obaj bracia. Wraz z nimi kończy się czas motocykla Werner.

Fragment katalogu z 1903 roku.
Reklama z 1903 roku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz