WERNER
Francja 1897 - 1908
|
Werner 1897 - pierwszy "motocykl" z nazwy |
|
Rosyjscy emigranci przebywający we Francji - bracia
Michel i Eugene Werner działający dotychczas w przemyśle kinematograficznym, od około roku 1896 zaczęli eksperymentować z rowerami do których przymocowywali silniki spalinowe. Pierwsze próby nie były zbytnio udane, lecz to ich nie zniechęciło. I tak w 1897 roku umieszczając silnik tuż nad przednim kołem osiągnęli to, czego od dłuższego czasu poszukiwali - rower napędzany jednocylindrowym, spalinowym, czterosuwowym silnikiem.
Silnik projektu
Hippolita Labitta (
De Dion-Bouton ) przymocowany był do główki ramy roweru; napęd przenoszony był poprzez skórzany pas bezpośrednio na przednie koło. To proste rozwiązanie początkowo zadowalające konstruktorów, okazało się dość niewygodne , a nawet niebezpieczne podczas eksploatacji.
Wysoko podniesiony środek ciężkości oraz niemała jak na taki silnik pojemność (216 ccm) powodowała, że podczas jazdy przednie koło wpadało w uślizg, co w dalszej konsekwencji, bez konieczności głębszego tłumaczenia komukolwiek - upadku, co nierzadko kończyło się zapłonem rozlanego paliwa.
|
Werner - 1900 z silnikiem umieszczonym już w ramie |
W 1900 roku opatentowano nowy typ ramy rowerowej, w której w dolnej jej części zamontowano silnik. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę, gdyż taki system umiejscawiania silników pozostał do lat dzisiejszych.
|
Pierwszy silnik wpasowany w ramę rowerową. 1900 r. |
W tym
samym czasie firma Werner podejmowała próby z produkcją własnych silników, zamiast
kupowania ich od De Dion-Bouton, jak to miało miejsce poprzednio.
|
Zapłon |
|
Gaźnik |
Wykupienie licencji przez Motor Manufacturing ( MMC ) z Coventry ( Anglia ) doprowadziło do sprzedaży 1000 sztuk tej maszyny, co na ówczesne czasu było niemałym sukcesem.
|
Motocykl również otarł się o świat sportu wyczynowego. |
|
Silnik nie posiadał sprzęgła, napęd bezpośrednio na koło tylne poprzez skórzany pas (łańcuch) |
|
Pierwsze zastosowanie nazwy "motocykl" |
W 1903 roku zaprojektowano pierwszy silnik widlasty o pojemności 500 ccm.
|
Logo firmy |
W 1908 roku umierają obaj bracia. Wraz z nimi kończy się czas motocykla Werner.
|
Fragment katalogu z 1903 roku. |
|
Reklama z 1903 roku |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz